Covid-19 (Korona) Sonrası yorgunluğum çok fazla ne yapmalıyım?

Covid-19 (Korona) Sonrası nefesim hala problemli ne yapmalıyım?

Koronavirüsün yol açtığı COVID-19 hastalığı her gün başka bir yüzünü göstererek bizi şaşırtmaya devam etmektedir. Artık hastalığın sadece bir grip olmadığını, grip gibi gelip geçmediğini bazı hastalarda yakınmaların aylarca devam edebileceğini bilmekteyiz.

COVID-19 teşhisi konulan hastaların %10-%20’sinde belirtilerin bir aydan daha uzun süre devam ettiği gözlenmiş ve bu durum Long COVID ya da Uzamış COVİD olarak adlandırılmıştır. COVID-19 hastalığı geçirmesine rağmen enfeksiyonun kalıcı etkileri devam eden ya da yakınmaları beklenenden çok daha uzun süren hastalar bu gruba girmektedir. Bu hastalarda hastalığın uzamasının nedeni henüz bilinmese de immün sistemin uyarılmaya devam etmesinin bu duruma yol açabileceği düşünülmektedir.

COVID-19 hastalığı erkeklerde ve yaşlılarda daha riskli iken Uzamış COVİD’in kadınlar için daha riskli olduğu, gençlerde hatta çocuklarda da görüldüğü bildirilmiştir.

En sık bildirilen Uzamış COVİD belirtileri; yorgunluk, nefes darlığı, öksürük, eklem ağrısı, göğüs ağrısı, depresyon, kas ağrısı, mide barsak problemleri, baş ağrısı ve beyin sisi olarak adlandırılan kafa karışıklığı, odaklanamama ve düşünceleri kelimelere dökmekte zorlanma tablosudur. Koku kaybı, özellikle sağlık çalışanlarının çok iyi tanıdığı oldukça uzun süren bir yakınmadır. COVID-19 hastalığı geçirenlerin % 50’sinden fazlası, enfeksiyondan ortalama 5 ay sonra bile koku alma duyusunun normale dönmediğini söylemişlerdir. Hastalığı geçiren hastalara telefon ile ulaşılarak durumları sorgulandığında en sık yorgunluk, eklem ağrıları, koku ve tat kaybından yakındıkları saptanmıştır.

COVID-19 hastalığını ağır geçirmek, obezite, diabet ya da hipertansiyon gibi eşlik eden kronik hastalığı olmak beklendiği üzere Uzamış COVİD’e davetiye çıkarmaktdır, ama onlar kadar etkili bir başka risk faktörü de depresyondur.

COVID-19 hastalığının hem kendisinden hem de uzamasından korunmak için risk faktörlerini mümkün olduğu kadar hayatımızdan çıkarmamız gerekmektedir (https://www.aid.org.tr/long-covid-ya-da-uzamis-covid/; https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/coronavirus-and-your-health/long-covid).

Tedavisinde diyet, akciğer ve kas egzersizleri ve ilaç tedavisi ile uygulanmaktadır. (https://enderley.nhs.uk/wp-content/uploads/2020/04/Covid-booklet-post-discharge-hospital-FINAL.pdf). Çeşitli egzersiz ve rehabilitasyon sistemlerinin post covid sendromlarını azaltabileceği bildirilmektedir.

Post Covid sendromu için bize danışabilirsiniz.

Ülkemizde ve dünyada bel ağrısı şikâyeti ile doktora başvuran pek çok kişiye sıklıkla MR görüntülerine bakılarak "bel fıtığı" teşhisi konmaktadır. Bu teşhis konulan kişiler zamanda daha da kötüleşip f